Hoe maak je een goeie Call to Action, waar moet je op letten.
CTA's doeltreffend gebruiken
Call to action (oproep tot actie), oftewel CTA, is een begrip dat gebruikt wordt in marketing om potentiële kopers na het ontvangen van een reclameboodschap tot een specifieke actie over te gaan, zoals het bestellen van het product, het bellen van een telefoonnummer, het aanmelden van een nieuwsbrief of het downloaden van een white paper
waarom zijn call to actions zo belangrijk?
“Een goede call-to-action motiveert de bezoeker om (onbewust) een bepaalde actie te ondernemen.”
Iedere website heeft een bepaald doel. Het kan zijn dat de onderliggende pagina’s weer een ander doel hebben. Met een goede oproep tot actie maak je de bezoekers duidelijk wat het doel van de website en webpagina is. Theoretisch gezien zou iedere pagina een call to action (CTA) moeten hebben om het doel te bereiken.
Het wordt onder andere gebruikt in mailings, televisiereclame, advertenties, en op websites. Call to action komt voor in woorden en beelden. Woorden als: bestel hier, doe het nu.
Afbeeldingen kunnen de call to action op de pagina ondersteunen en versterken.
Voorbeeld van de Mediamarkt

Voorbeeld van Spotify

Voorbeeld van CoolBlue

Voorbeeld van CoolBlue

Voorbeeld van Pets Place
Een Call tot action wordt voor directe verkoop, andere commerciële en niet-commerciële doelen ingezet. Voorbeelden van niet directe verkoop en niet-commerciële doelen zijn:
- Neem ook deel aan onze actie
- Maak kennis met onze medewerkers
- Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
- Lees meer over dit advies
- Word nu lid van onze vereniging
Een Call to action bestaat uit een korte krachtige tot actie aan zettende zin. Reden waarom er actie moet worden ondernomen (Voorverkoop, meer informatie) Een tijdsaanduiding (nu) Belofte dat er wat wordt verkregen.
oproep tot actie in tekst
Een goede tekst kan niet zonder een duidelijke oproep tot actie. Zorg ervoor dat de lezer zich aangesproken voelt om iets te ondernemen na het lezen. Je geeft tenslotte aan wat iemand kan doen op de website, bijvoorbeeld het bekijken van een andere pagina of het plaatsen van een reactie bij een blogbericht. Laat de websitebezoeker nadenken over een keuze en vertel specifiek in een korte en simpele bewoording wat je wilt dat de lezer doet.
Een Call to Action wordt op een duidelijk zichtbare plek geplaatst. Bij een website zijn dat o.a.:
- De homepage
- De blogpagina
- Onderaan een blogartikel
- De bedankpagina
- De meest bezochte pagina’s
Cal To Action knoppen
Een van de meest bekende en gebruikte vorm om aan te zetten tot actie zijn knoppen. Dit geeft vaak betere resultaten dan bijvoorbeeld tekstlinks of banners.
Zorg ervoor dat de button opvalt op jouw website. Geef het een afwijkende en opvallende kleur en een duidelijke positie. Soms kan het ook helpen een opvallend font of iconen te gebruiken. Meestal kan het ook geen kwaad de button op verschillende plaatsen op jouw website te herhalen.
Tips voor het maken van goede CTA's (Call To Actions)
Nu het duidelijk is wat een call to action inhoudt en wat de verschillende vormen kunnen zijn van een oproep tot actie kun je aan de slag op jouw website of webwinkel. Hieronder nog een aantal tips die je helpen bij het formuleren van een duidelijk doel (en dus jouw belangrijkste CTA’s) op jouw webapplicatie:
- Wat wilt u dat de bezoeker gaat doen? - Welke actie wilt je dat de bezoeker uitvoert op uw pagina? Is dat het aanvragen van een offerte, de pagina delen op social media of iets anders? Overweeg ook hoe 'logisch' dit is voor de bezoeker op dat moment. Als de bezoeker net op uw website binnenkomt is deze nog niet klaar om direct af te rekenen
- Gebruik teksten die oproepen tot actie. - De tekst in de call to action is één van de belangrijkste onderdelen. Bij het invullen van een webformulier gebruik je niet een knop "Verstuur" maar leg je nog extra uit welke handeling er uitgevoerd moet worden "Vraag offerte aan" of zelfs "Direct kosteloos offerte aanvragen". Herhaal de waarde en maak het de bezoeker zo vrijblijvend mogelijk
- Laat uw CTA's opvallen met goede design. - De meest gemaakte fout is een Call to Action die niet (goed) opvalt. De belangrijkste actie moet opvallen, herkenbaar zijn en op een logische plaats staan. Zo moet een button niet dezelfde kleur hebben als andere elementen op een pagina omdat deze anders snel versmelt in de pagina. Verder kan er geëxperimenteerd worden met formaat en vorm van de buttons om deze extra te laten opvallen.
- Blijf testen - Alle wijzigingen aan jouw CTA's moeten getest worden en streng in de gaten gehouden worden. Je wilt aanpassingen doorvoeren waarvan je weet dat dit echt beter is dan eerst.
- Tekst. Duidelijke, korte en krachtige teksten. Gebruik geen vakjargon zodat het voor iedereen duidelijk is
- Duidelijk. Zorg ervoor dat het voor de bezoeker duidelijk is wat er gebeurt wanneer de call to action gevolgd wordt. Omschrijf duidelijk wat er gaat gebeuren. Een call-to-action die duidelijk zegt wat men kan verwachten, is vele malen aantrekkelijker om op te klikken dan wanneer er onduidelijkheden zijn
- Urgentie. Maak duidelijk waarom het belangrijk is dat men nu overgaat tot actie
- Aantal. Gebruik op de website 1 duidelijke Call to Action. Veel verschillende oproepen tot actie op een pagina zorgt er ook voor dat de aandacht over alle CTA’s wordt verdeeld. Te veel keus kan ervoor zorgen dat men niet meer weet wat ze nu moeten doen
- KISS. Keep It Short and Simple. Vraagt je bijvoorbeeld om een mening dan kan een call-to-action als ‘Geef je mening’ al voldoen
Wees consistent bij het toepassen van cta’s.
Zorg voor consistentie bij het gebruik van call to actions op je website. Daarmee worden de oproepen tot actie het meest effectief. De conversie kan flink stijgen wanneer bovenstaande punten goed worden toegepast. Bied ook altijd de juiste call to action aan op het juiste moment. Weet waarvoor jouw bezoeker komt op jouw website. Wil iemand snel en eenvoudig een offerte aanvragen dan heeft het geen zin om de CTA in de zelfde pagina te zetten om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief.
Heb je hulp nodig bij het optimaal inzetten van call to actions in jouw website?
Wij kunnen je helpen. Neem vrijblijvend contact met ons op.